Saturday, August 21, 2010

JARI2 MAIN PERANAN UTAMA - untuk puisi 'KU CARI DAMAI ABADI'

From:

Mula2 dia mencari2 seperti apa yg di baca dari puisi 'Ku Cari Damai Abadi' ..... (atau lebih kpd 'ku cari dema punya body') yg kemudiannya di terjemahkan secara lebih terang, jelas lagi nyata ......kpd .....' ku rapati jari2ku ke bahu yg empunya body' ...... lihatlah gambar foto ..... siapakah yg empunya body'......... rupa2nya apa yg dicari2 ..... yg dapat di raba2nya adalah 'body'......... 'body' yg dimiliki seorang selebriti (world class lagi ..... bukan jenis kampungan, glokal atau low-class seakan2 selebriti sundal punya kategori - yg berlambak2 dlm kita punya industri seni).

Pemimpin mcm ni boleh percaya ka? ..... boleh di percayai ka? ..... can be trusted ka?

Directly, in broad daylight pun dia boleh buat/lakukan aksi 'lucah' ( apa? kalau anak menantu dia buat macam tu ...... apa dia tak akan melarang? atau macam mana? Contoh dia yg mulakannya dulu ..... itu yg ramai pengikut yg suka jadi pakturut dalam segenap hal.

Itu terang2 in broad daylight ..... dia tak kesah punya ..... dia terus kerjakan apa yg dapat di snap secara candid shot tu ........ apa pula lagi dalam gelap? - dalam keadaan tertutup? behind close doors?

Sakan - sakan sungguh imam al hadhari tu.

Tapi, jikalau dia terus ke lebih mendalam lagi .......... dia tentu sedia melakukan aksi carigali dan terus boleh meraba2 menjelajah jauh hingga ke lubang puki. Mungkin di situ, dia dapat berjumpa dgn apa yg dicari2nya ..... Al Ghazali dan Al Shafie ........ di celah2 lubang puki yg dia berjaya dicari2 dan di gali2nya.

dari,

Pukimain

To:Adnanlebaiahmad@yahoo.com
Cc:adnanshamsudin@yahoo.com; adios01222@yahoo.com; adirakamarudin@yahoo.co.uk; adzhar_62@yahoo.com.my; adzhar@umk.edu.my; jimbaok@rock.com; ae_jb1_sl@eon.com.my; aeromugift@yahoo.com; affa_rudy@yahoo.com; affiel86@gmail.com; afiz081@yahoo.com; afj2u@googlegroups.com; aforeigneratkl@yahoo.com... more


Imam Islam Hadhari maseh mencari2 .... itu Al Ghazali?.... Al Shafie? ..... maseh tak jumpa2? .,......itu sebab kena menggunakan jari2 meraba2 disana sini .....

Kalau Islam hakiki ( iaitu Islam sebenar agama Allah yg dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w) sinonim dgn ungkapan - "Islam is a way of life". In fact ...... Everybody is aware of it...... the whole wide world for that matter.

Tapi konsep Islam Hadhari yg di bawa oleh Pak Lah al badawi ..... nampaknya sinonim dgn ungkapan - "Islam Hadhari is totally new way of life" - itu sebabnya berbagai2 bentuk pembaharuan berlaku dan terjadi pada golongan2 yg terpengaruh dgn konsep Islam Hadhari ini.


Apa tidaknya? - pemimpin tertinggi serta kuncu2nya (rakan kabinet yg lain) dan juga ulamak2 yg turut menjadi antara pemimpin2 agama pun turut bersekongkol dgn pemimpin tertinggi dan lain2 pemimpim2 yg terpesong (menyerong .... hingga tergelincir) ..... malah hidup dgn hasil sumber gaji2 elaun dan lain2 pendapatan (bulanan juga tahunan) yg datang dari sumber2 dana2 kerajaan seperti hasil2 yg di kutip melalui cukai2 judi, arak, kegiatan2 rumah2 maksiat yg di kutip cukainya dsbnya serta hasil2 dari rasuah, riba, penyelewengan, penipuan, penyalahgunaan kuasa). Mengapa jadi begitu? Kepada golongan para ulamak (mufti2, imam2, ustaz2/ustazah2, pendakwah2 dan lain2 yg sewaktu dgnya.... termasuk juga ustaz2/ustazah2 yg ghairah dok berceramah ria di tv). Mengapa harus jadi mcm lembu di cucuk hidung? .... bila kesemuanya (termasuk para ulamak dan puak2 yg berpegang teguh pada ajaran Islam dlm segenap sektor) sudah sememangnya tahu dan sedar (aware) akan kemungkaran2 yg begitu ketara tu? Semua orang tahu ..... every Tom, Dick and Harry knows about this .... all about it.

Itu yg tidak membawa 'barakah' tu ...barakah kah tu ustaz? ustzah? pak mufti? imam? tok ?kadi? dan juga lain2 pendakwah (bebas ke tak bebas ke .... lantaklah kan?)... serta juga jenis yg sembahyang tak tinggal (sampai ada kesan sujud di dahi2 mereka (itulah tandanya 'aku sembahyang sakan' - tengok ajelah sampai lekat bekas di dahi) ........ dan sebab itu dikatanya 'berkat' ....... hanya sekadar untuk penyedap hati masing2 (but only God know)...... berkat taik minyak!!!! Patut pun macam2 gejala2 sosial (gejala2 maksiat seperti berzina, persetubuhan secara mudah, hingga melahirkan 'ribu2 'anak haram' ..... hingga kini terjadi kes2 'buang bayi' di sana sini yg boleh dikatakan kesemuanya terlibat puak2 dari kalangan keturunan Melayu belaka - Islam kah ugama mereka tu? atau penganut Islam Hadhari - ciptaan Pak Lah al badawi - 'pencari damai abadi'. Habis lingkup anak bangsa Melayu. Bayangkanlah 257,000 anak luar-nikah - maknanya ratusan ribu pasangan terlibat (kalau Melayu sudah tentu lah Islam agamanya .... konsep Islam Hadhari lah kalau begitu cara dan gaya hidup mereka2 tu. It's 'totally new way of life' lah.

Dan merekapun (anak remaja) agaknya tidak faham siapakah itu As-Shafie dan Al-Ghazali, yang dipuja dan dipuji, yang dicari-cari Pak Lah dalam puisi. Dikhuatiri juga ulama-ulama dan mufti-mufti keliling kelalang Pak Lah juga tumpang keliru, benarkah Pak Lah sedang mencari al-Ghazali dan As-Shafie?

QUOTE(samoladen @ Mar 21 2005, 03:50 PM)

KU CARI DAMAI ABADI

Aku cari bukan harta bertimbun-timbun,

Untuk hidup kaya,

Aku cari bukan wang berjuta-juta,

Untuk hidup bergaya,

Aku cari bukan kawan-kawan,

Untuk hidup sekadar berfoya-foya,

Aku cari mana dia Al-Ghazali,

Aku cari mana dia Al-Shafie,

Kita bongkar rahsia kitab suci,

Cari pedoman,

Kita bongkar rahsia sunah Nabi,

Cari panduan,

Aku hidup kerana Dia Rabbi,

Dialah teman,

Dialah wali,

Dia mencukupi,

Aku hidup bererti,

Menikmati damai abadi.


- Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi

Tengoklah puisi luahan rasa hati orang politik. How to trust this type of politician? huh!

(bukan kah ini juga rangkap ter'miss'..atau .. 'terlepas pandang' - ungkapan cukup popular dari mulut Datuk Fadilah Kamsah .. rangkap ni amat sesuai dgn perlakuan si imam terpesong tu. "ku cari bahu selebriti..... bukan apa .... hanya untuk diraba2 sekadar hanya nak bermain2 dgn jari2......."

sembang boleh laaaaaa...
mana taknya...cari Al Ghazali kat konsert force of nature...kat anugerah seri angkasa...kat sure heboh....
bini lak sebok promote kebaya splendour nampak sepender(dengan izin)hehehehe.....


Orang berpuisi dia pun teringin nak tunjukkan kehebatannya mendeklamasikan sajak la .... puisi la ..... entah2 kalau direquest untuk menyanyi ..... entah2 macam mana ..... lagu mana pulak bunyinya ..... suara pun macam suara itik nila saja ..... buleh terbahak2 (ketawa sakan) nanti semua orang yg menonton dan mendengarnya.

Masa dia dok baca puisi 'mencari2' yg berjodol "KU CARI DAMAI ABADI" bolehlaaaaaa ...... dia baru naik atau dilantik jadi PM ........ mula la ramai pembodek2nya dok tunggu peluang untuk memuji2 pemimpin walaupun suaranya mcm suara itik nila.


*********************************************************************************


Ya! inilah kesannya bila menyentuh tentang 'mencari2' ..... namun yg jelas adalah ..... meraba2 dgn jari jemari. itulah hadharinya dia dgn konsep kehadharian islamnya. Sentuhan kulit sama ada sesama lelaki dgn perempuan adalah bernawaitu untuk merapat hubungan silaturrahim, mengeratkan hubungansesama insan - apa pula lagi jika dibuat secara sulit (itulah modal insan katanya). Sebab itulah sekarang cukup ramai yg terlibat dgn hubungan sulit dan kini semakin biak dan semakin menjadi2 gejala2 maksiat yg mengakibatkan cetusan hasil kelahiran anak2 luar nikah (anak haram) yg jelas kita semua maklum melalui paparan2 laporan2 berita dari media2 arus perdana. Itulah hasil dari contoh 'kepimpinan melalui teladan' yg telah terbukti (rekod tercatat - entahlah .... tak masuk kedalam catatan dalam Malaysia Book of Record ka? (kalau dah 257,000 kes anak2 kelahiran tanpa bapa (tanpa tercatat nama2 bapa dlm sijil2 kelahiran anak2 yg di luluskan pulak tu .... bukankah itu berkait rapat dgn cara dan gaya si pemimpin yg mempopularkan Islam Hadhari nya itu?



Maknanya the ultimate goalnya ialah kesempurnaan akhlak. Apa guna hidup ini kalau kita sembahyang tetapi buat maksiat? Kita sembahyang tapi rasuah? Kita sembahyang tapi raba bahu Michelle Yeoh? Kita sembahyang tapi kita bohong? Maknanya kita tidak berakhlak....

Itulah pemimpin yg Melayu kita semua amat sanjungi ..... kalau sakan lagi tahap sanjung puji puja memuja nanti terus diangkat sebagai nabi pulak nanti ...... nabi era globalisasi ..... bukan . bukan ..... silap tu .... nabi gobloklisasi ..... hehehehe ...... itu yg seelok2nya ...... yg semolek2nye ..... yg sepatutnya .......Cukup sesuai ...... cukup afdal.

Soalnya mengapa Pak Lah tidak mendidik isterinya dulu, Endon dan anaknya Nori agar menutup aurat? Ini bermakna “cucu ulama” tidak pernah menjadi tiket untuk Pak Lah menghayati Islam sebenar, jika soal menutup aurat dipandang remeh kerana kononnya ada perkara yang lebih besar dari isu titik-bengik itu.

Ilmu yang Pak Lah tuntut sewaktu di Universiti Malaya dalam jurusan Pengajian Islam dan pendidikan Islam yang diterima dari keluargannya di Kepala Batas juga tidak banyak membantu untuk beliau menyedarkan isterinya dulu dan anaknya Nori untuk menutup aurat atau memakai tudung.

Ini adalah satu lagi mercu tanda Islam Hadhari yang bakal didirikan Sabtu ini. Jika tudung dicampakkan ke tepi, bagaimana nasib anak-anak muda (remaja) kita yang seluar ketat, sendat, nampak pusat mampu kembali menghayati Islam hakiki. Sudah tentulah Islam yang mereka nampak ialah Islam yang sedang dicipta Pak Lah, Islam Hadhari!

Dan merekapun (anak remaja) agaknya tidak faham siapakah itu As-Shafie dan Al-Ghazali, yang dipuja dan dipuji, yang dicari-cari Pak Lah dalam puisi. Dikhuatiri juga ulama-ulama dan mufti-mufti keliling kelalang Pak Lah juga tumpang keliru, benarkah Pak Lah sedang mencari al-Ghazali dan As-Shafie?


INI SEMUA ADALAH AKIBAT ANGKARA MELAYU KITA DI SEMUA PERINGKAT TERMASUKLAH PEMIMPIN TERTINGGI DAN PEMIMPIN2 LAIN JUGA PEMIMPIN2 AGAMA YG TURUT BERSEKONGKOL YG TETAP DAN MASIH BERGANTUNG HIDUP DGN HASIL KUTIPAN DARI AMALAN2 KEMUNGKARAN SEPERTI CUKAI2 DARI HASIL2 ARAK, JUDI, RIBA, CUKAI RUMAH2 MAKSIAT, RASUAH, PENYELEWENGAN, PENIPUAN, PENYALAHGUNAAN KUASA DAN BERBAGAI2 LAGI KEMUNGKARAN YG BERLAKU . ITULAH TEMPIASNYA - KESAN AKIBAT SAMA ADA APA YANG KITA TERIMA PADAHNYA KINI SATU BARAKAH???? ATAU MURKA DARI ALLAH YANG SEBENARNYA.

obladi oblada

No comments:

Post a Comment