Tuesday, July 21, 2009

APA NI? TV9

Untuk perhatian TV9:

1. Apa ke jadahnya program bersifat ilmiah seperti HUJAH yang disiarkan pada tiap2 Selasa malam tu sejak dulu lagi hanya memakan masa setengah jam saja. Mana ada ruang masa yang cukup untuk dibawa berbincang oleh para ahli panel acapkalinya dua orang ahli jemputan. Tapi kadang2 ada tiga orang .... dan cuba fikir2 lah .... mana ada masa untuk mereka2 ini mempunyai ruang yang cukup untuk berhujah jika masa diberikan amat terhad? Sebab itulah masing2 berebut2 bercakap berhujah dengan begitu cepat ... nampak begitu kalut dan tergopoh2 untuk tidak mahu memberi masa yang begitu terhad terbuang.
Sudah begitu kerap pihak2 tertentu mengesyorkan agar pihak TV9 sudilah kiranya memberi ruang yang lebih dengan memberi had masa bagi siaran HUJAH tersebut dilanjutkan kepada masa satu jam (tidak lagi setengah jam - itu belum ditolak beberapa kali "kita berehat sebentar").

Namun pihak TV9 memekakkan telinga saja ....... nampak macam mereka tidak ambil kesah langsung tentang permintaan itu. Bagi mereka program itu tidak perlu dilanjutkan masa kepada yang dipinta .... mungkin bagi mereka itu tidak mustahak. Hiburan2 kosong lebih penting dan paling mustahak.

2. Akan tetapi ..... program macam Semanis Kurma yang memakan masa satu jam siarannya tu ..... tidak mendatangkan apa2 manfaat langsung except untuk kedua2 pasangan (ustazah bersama lakinya ustaz dayus tu) yang hanya ingin menunjuk2 dengan menonjol2kan betapa 'loving'nya pasangan laki-bini tu.... seolah2 merekalah satu2nya pasangan laki-bini contoh terbaik dalam negara ini?

Awat tak tunjuk sama contoh2 berinteraksi dan bermesra2an sebelum tidur di atas katil? Mungkin lebih mendapat sambutan untuk menggalakkan ramai pasangan2 tua-muda boleh mengambil sebagai iktibar.

Dalam siaran di TV9 tu ...... Nampak geli geleman kita tengok lagak mereka berdua yang begitu 'artificial' sekali (selalunya terpampang dalam promosi iklan untuk mempromosi program geli geleman itu). Begitu plastik gaya lagak aksi mereka konon2nya 'most loving couple' lah kut?

Apa? TV9 lebih utamakan program2 seperti itu? program2 yang hampeh yang hanya ingin memberi hiburan yang tidak punya manfaat langsung .... cuma hanyalah menonjolkan kepada penonton akan cara dan bagaimana gayanya mereka bermenghenyeh bermenggatal bermenghenyam didepan TV. Apa? itu yang TV9 ndak paparkan kepada penonton?


KHAS buat ustazah koro & ustaz dayus:
Kalau dah beriya2 sangat nak kan lebih popular dan bertambah2 glamor dgn lebih mendapat sambutan untuk menggalakkan pasangan2 tua-muda (apa lagi bagi pasangan2 yang baru berkahwin) agar mereka boleh mengambil sebagai iktibar. Ini bukan sekadar theory saja tapi lebih kepada praktikal - untuk dijadikan sebagai latihan amal kepada mereka2 yang baru dan inexperience.

Syor ini ...... Kalau boleh buatlah rakaman aksi diranjang dalam bentuk VCD atau pun DVD - mungkin akan meletup dipasaran..... that one for sure lah. Baru boleh penonton yang minat nak mampoih pada ustazah yang syok lebih menonton dgn lebih teliti akan perihal betapa ghairahnya bila menonton pasangan ustazah koro dgn laki ustaz dayusnya bermesra2an berasmaradana berpeluk2 berdakap2 bertelanjang-bulat dgn berbogel2 berguling2 bergomoi2 bercakaran harimaunya diranjang ....dan diakhirnya sudah tentu bagaimana cara untuk melepaskan nafsu syahwat (aksi mengongkek lah tu) dengan penuh syahdu yang boleh mendatangkan lebih pahala untuk dikira semasa dihisab dihari perhitungan untuk ditempatkan diaras syurga yang keberapa nanti? dan boleh ditunjukkan dgn lebih praktikal cara2 bersetubuh yang lebih afdal lagi yang di redhai seperti lagak2 posisi kongkek mengongkek - bottoms-up ka? up the bottom ka? aksi kongkek kuda ka? aksi kongkek cara anjing ka? aksi kongkek kucing mcm harimau sudah tentu lah? aksi songsang ka? aksi sumbang ka? aksi rambang ka? aksi rambong siam ka? aksi harimau bercakar2an ka? aksi terkam harimau ka? aksi hari-hari mau ka? dan pelbagai macam aksi boleh direkacipta untuk menambah lagi glamor ustazah gelema yang sememangnya 'gila glamor', dan juga aksi2 dan lagak gaya bercium, berkucup mulut, berjilat2 alat kelamin, berkulum2 lidah berluloq2 juboq .... semua tu boleh di tunjuk ajar kepada pasangan2 yang baru kahwin especially. Itu pun juga salah satu drp 'lessons in love' secara praktikal.

Kan itu sebagai suatu ajaran dari katanya pasangan contoh terbaik? kan? kan? ..... dan jenis phonography begini for sure akan dihalalkan oleh Jakim (yg lebih kpd jakun) kerana pasangan terlibat adalah al-ustazah dgn lakinya al-ustaz pulak (for sure bakal penghuni syurga loka nanti). Maka akan bertambah popular dan bertambah glamor lagi ustazah yang asalnya mai dari kampung saja .... tiba2 meletup mengalahkan artis.

Apa macam? ustazah glamor? ustazah gelema yg sebetoinya .....
Kalau dalam bentuk VCD atau DVD sure boleh buat duit sakan punya .... sat jadi billionair laaaaa .... Kalau dalam TV apa ada? berapa ret (RM) sangat dapat ..... nak tunjuk glamor melalui TV9? Lupakan saja ....sorry laaaa .... orang naik melugai ada ... orang naik geli geleman ada.... orang naik muak ada .... orang naik mual ada .... orang naik bosan ada .... orang naik cemuih lagi ada laaa ......orang naik menyampah ada .... orang naik bertambah meluat lagi ada! Dan tak baik plak kerana di skrin TV .... tak elok bagi puak2 kanak2 ... kerana mereka pun dapat menonton aksi2 yang hanya afdal untuk yang dah dewasa dan sudah berumahtangga saja kan? kan? kan?

3. Begitu juga dengan program2 hiburan yang lain di TV9 - banyak yang hanya hiburan kosong semata, namun ruang jangka masa di beri lebih dari program2 yang bersifat ilmiah atau 'educational'. Kalau jenis hiburan pulak di tonjolkan artis2 yang tak bersopan - tak beretika - tak senonoh punya perangai dgn gerak laku (behaviour) yang kurang ajar .... nampak sangat kelakuan tak senonoh mereka semasa berinteraksi dengan para penonton (di rumah) yang mereka tidak kelihatan (hanyalah dengan menunjukkan lagak gaya mereka didepan kamera) sudah menampakkan yang mereka itu jenis manusia kurang ajar belaka. Memang KURANG AJAR punya artis2 dan juga termasuk yang jadi hos dan pengacara tetap dan juga tak tetap - pun terikut2 macam artis punya gelagat .... kurang ajar. Semua tu dah terpengaruh ... dah jadi ikut-ikutan.

Yang itu pihak TV9 ingin paparkan kepada penonton? dan tidakkah terfikir di pihak TV9 yang anak2 muda apa lagi yg kanak2 yang sedang menonton telatah2 kurang ajar para2 artis yang di jemput dan di pamerkan oleh TV9? yang mereka juga mungkin terpengaruh dek cara dan gaya kurang ajar perangai dan kelakuan yang ditonjolkan mereka .... termasuklah ustazah (yg ingin jadi popular mcm artis) .... cukup memualkan dan membosankan. Itukah cara pihak media TV mengajar penonton? Tidak hairan lah sekarang semakin ramai remaja2 yang kurang ajar.

So, TV9 jangan dok buat mudah tentang paparan2 siaran yang tidak mendatangkan pekdah.
Jangan bagi orang mengutuk puak2 di TV9 plak kerana semakin hari semakin melampau2 dan menjadi2 perkara2 yang memualkan penonton.

Jangan jadikan TV sebagai alat untuk merosakkan akhlak anak bangsa. Jangan jadi alat untuk menjahanamkan anak bangsa.

No comments:

Post a Comment