Thursday, March 25, 2010

KAHWIN MEMBAZIR

--- On Thu, 2/25/10, Fairuz Bin Kamarulzaman Kamarulzaman wrote:
From: Fairuz Bin Kamarulzaman Kamarulzaman
Subject: Re: LETAK HARGA TINGGI [HANTARAN BELANJA KAHWIN] seolah2 sama macam JUAL PUKI ANAK

Date: Thursday, February 25, 2010, 5:48 PM


SAYA SETUJU PENDAPAT INI, MAK PAK MELAYU RAMAI INGAT PUKI ANAK DIA TU SUCI BERSIH SANGAT TU PASAL LETAK HARGA JUALAN BELAS2, RIBU2 RINGGIT SAMBIL BOLEH TUNJUK KAT JIRAN2.... PADAHAL TAK TAU SAMBIL PEMBELI NAK CARI DUIT, YG PUKI ANAK DIA TU DOK KENA TIBAI HARI2, LAGI LAMA TANGGUH SAMPAI PEMBELI LELAKI YG MAMPU TIBA, MAKA MAKIN HEBATLAH PUKI ANAK DIA KENA BOH, SILAP HARIBULAN BUKAN SSORANG BAKAL PEMBELI SAJA, TAPI OLEH BEBRAPA PROSPEK DGN HARAPAN UNTUK MOTIVASI BAKAL PEMBELI CARI DUIT MASUK MEMINANG, LAST 2 TERPANCUT DALAM, BERANAK, DIA BUANG DALAM TONG SAMPAH.

TAPI HERANNYA PARENT DIORANG DOK INGAT CIPAP ANAK DIA MAKIN SUCI BERSINAR WANGI GILA, MAKIN NAIKKAN HARGA IKUT HG PASARAN SEMASA... MAKA MAKIN BANYAK ANAK DIA BAGI PUKI FREE PASAL NAK MAIN JUGAK, TP BAKAL PEMBELI BELOM CUKUP DUIT


From: sitinur bayi_ah
To: astarojebat@rocketmail.com
Cc: mona.azizan@gmail.com; kickstar7@gmail.com; awangdogoi@yahoo.com; tauntagas@yahoo.com; abangtua72@yahoo.com; tranungkite@hotmail.com; tranung2006@yahoo.com; fairuz_k_zaman@yahoo.com; aminyahya@tv9.com.my; shazalina@ntv7.com.my; khairol_bariah@tv9.com.my; wan_sabariah@tv9.com.my; mus_takim@yahoo.com; cikgu.nora@gmail.com; keris_melayu@yahoo.com; baby_haiza2000@yahoo.com; rose_amilda@hotmail.com; sem_aun@yahoo.com; kalai@unitar.edu.my; baljit95@hotmail.com; shahri1977@yahoo.com; fieza_ahmad@yahoo.com; erniesulaiman@yahoo.com; mordiah@uniten.edu.my; geetushmi@gmail.com; faraheza@hotmail.com; norshamshida_razak@yahoo.com; salina@pkrisc.cc.ukm.my; tuan_nur83@yahoo.com; munira.mz@gmail.com; idanisz@yahoo.com; aniza@pkrisc.cc.ukm.my; lokman@tv9.com.my; bukhari@tv9.com.my; amrin@tv3.com.my; shah@tv3.com.my; mohdsaid@tv3.com.my; arosli@tv3.com.my; mariam@tv3.com.my; rashid@tv3.com.my; fadli@tv3.com.my; hiptv9@tv9.com.my; addin09@gmail.com; sinema@gmail.com; apakehee@gmail.com
Sent: Fri, February 26, 2010 12:10:46 AM
Subject: LETAK HARGA TINGGI [HANTARAN BELANJA KAHWIN] seolah2 sama macam JUAL PUKI ANAK

Ia tak iya gak HANTARAN BELANJA KAHWIN sama macam JUAL PUKI ANAK saje ler.......

DARA ZAMAN MODERN - TAJUK BUALBICARA DI WANITA HARI INI (Rabu 24 Feb 2010)

Dara Zaman Modern - menggambarkan betapa murahnya maruah seseorang dara dizaman millenium terkini. Dengan pelbagai theory memberi sebab musabab kenapa dan mengapa terjadinya gejala2 sex bebas hinggakan mengakibatkan lambakan aktiviti 'buang bayi'. Macam2 sebab musabab dgn pelbagai macam kesalahan dan kesilapan juga kejahilan (disegi ajaran & didikan agama) disabitkan ...... finally dengan menuding jari kepada mak-bapak juga akhirnya
Ya! bagi aku ...... Sudah semestinya dan sememangnya .... MAK-BAPAK lah puncanya semua ini.



Gejala lambakan pembuangan bayi (aktiviti 'buang bayi') yg kian menjadi2 ni cukup tidak menghairankan sama sekali..... kerana ia sudah jadi kebiasaan.... akan tetapi ianya paling amat mengaibkan sama sekali. Sungguh memalukan ........Paling memalukan bangsa Melayu ... memalukan agama Islam sendiri. Cuma yang paling amat menghairankan adalah semuanya dilakukan oleh orang2 kita Melayu jugak. Jarang kita dengar bangsa lain (bukan Melayu juga bukan Islam) buat kerja terkutuk tu (iaitu membuang bayi) dimerata ceruk hinggakan dalam tong sampah, longkang semua telah dilakukan oleh anak bangsa Melayu kita yg berugama Islam pulak tu!


Kenapa ianya hanya berlaku dan terjadi di kalangan orang2 Melayu sahaja?
Kenapa & mengapa ya?


Bagi aku .... kesilapan utama kita (masyarakat kita yg Melayu ni) adalah ..... MASYARAKAT MELAYU kita sendiri .... MASYARAKAT PINCANG ..... MASYARAKAT YANG SUDAH PINCANG ..... termasuklah yg menjadi puncanya MAK-BAPAK sendiri (dari kalangan masyarakat Melayu sendiri).

Kebanyakan (99.99%) lebih kepada memperdagangkan dara anak2 dara mereka (dengan lebih tepat dan mudah cakap - MENJUAL PUKI dalam bentuk HANTARAN BELANJA KAHWIN YG TINGGI) .......... kalau dulu2 hantaran belanja memakan jumlah sekadar Ringgit: Seribu Serba Satu sahaja ..... TAPI itu dulluuuuuu ......... La..La..ni kalau tak puluh-puluh ribu ringgit hingga mau meningkat ke ratusan ribu dek kerana asyik nak berlawan berlumba2 dgn puak2 artis yg rata2 untuk mengikut jejak langkah Tok Siti (artis penyanyi yg amat di manja2kan pihak media) yg telah menjaja/mengheboh2 akan jumlah belanja hantarannya yg memakan jumlah yg sungguh mewah sekali walaupun dikatakan sederhana. Apa pula lagi dgn menayang dan menunjuk2 akan kemeriahan majlis persandingan nikah kahwin mengalahkan puteri dari kayangan lagi, dgn duda idamannya itu.


Pembeli2 puki (anak2 teruna - bakal2 suami) dizaman modern kini ramai yg tak mampu dek kerana tingginya letak harga mak-bapak akan harga2 puki (anak dara mereka). Jadi terpaksalah menunda atau menangguh akan niat dan hajat mereka untuk masuk melamar meminang dan seterusnya mengahwini dara idaman mereka tu. Dalam proses penundaan ataupun penangguhan itulah maka terjadilah kejadian yg tak di ingini ... oleh kerana masing2 dah terlampau2 punya teringin dek 'nafsu yg tidak dapat dikawal' mereka .... maka terlanjurlah jadinya .... dek kerana nafsu ghairah yg melonjak2 membuak2 sehingga terjadinya lagi satu unsur 'kejadian big bang' yg berciri kecil ... akan tetapi BESAR IMPAKnya. Mau ka tak besar ... sembilan bulan start dari kecik pada awal bulan, dia kian membesar hingga meletup .... itu yg dikatakan 'big bang' tu.

Sistem meletak harga 'hantaran belanja kahwin' dalam adat perkahwinan orang2 Melayu kini sudah melampaui batas. Adat meletak harga berdasarkan 'hantaran belanja kahwin' secara tidak langsungnya samalah seperti kalangan mak-bapak (si anak dara) tu memperniagakan anaknya. Memperdagangkan puki anak dara mereka sendiri. Bila tak laku (maksudnya tak termampu dibeli (disambut) oleh bakal pembelinya (tunangannya (si anak teruna idaman dara) .... maka akan jadilah lambakan 'andartu' atau 'andalusia' ..... atau sebagainya pula. Dan itulah yang dok jadi la ni.


Sistem adat perkahwinan ini bukan jenis perniagaan jual orang..atau dizaman jahiliah...jual hamba-abdi.


Tapi sistem perkahwinan kini adalah berdasarkan cinta - suka sama suka. Bila dah suka sama suka ..... cinta tak kenal siapa ...... hanya pada mereka berdua yang terlibat sahaja.


Punca utamanya disini adalah - Letak harga hantaran belanja kahwin.... yang terlalu tinggi.

Bila dah tak termampu nak terima 'letak harga' puki anak dara mereka yang terlampau tinggi .... maka episod seterusnya akan berlaku ...... episod penundaan atau penangguhan.
Tunda menunda ada hadnya ... tangguh menangguh pun mana boleh tahan .....
tapi 'anu dalam seluaq' pun mana reti istilah 'tunda' ka 'tangguh' ka?

Dalam proses penundaan atau penangguhan itulah banyak yang berlaku babak2 diluar jangkaan dan juga diluar dugaan ......itulah hasilnya ...akhirnya dapatlah 'anak diluar nikah' dek disebabkan nafsu ghairah yang dahagakan lubang puki yang terlarang yang begitu berharga sekali (sehingga tak termampu hendak memilikinya secara urusan jual-beli secara sah).

Dan disebabkan nafsu yang melonjak2 yg membuak2 itulah maka berlakulah episod menyusul dalam bentuk kahwin suka sama suka (berdasarkan I luv u = u luv me) .... dengan lain perkataan 'kawin free' lah jawabnya - tak payah keluar belanja. Baru padan muka mak ayah.
Maka .... dara sudah tidak dara lagi ..... nyior sudah di tebuk tupai.
Harga dara yang melambung tinggi dipasaran sudah jatuh merudum dipasaran kini. Mak bapak melopong .... mengigit jari saja lah ... mana dengan nak letak muka lagi? Dulu baguih punya dok jaja ... kalau tak dak ribu ribu puluhan ribu ringgit .... jangan cuba nak hampir anak dara kami ...... tapi bila dah terjadi ketelanjuran kahwin free secara suka sama suka ..... jawabnya melopong la mak bapak... nak buat apo lagi?.


Sembilan bulan kemudian tercetuslah apa yang dikatakan episod 'big bang' itu ...... real punya 'bang' dan itulah dia babak2 adegan 'pembuangan bayi' yang semakin menjadi2 dan terus menjadi2.... dan sentiasa akan menjadi2 .... dan selepas episod 'big bang' ini episod seterusnya ini boleh juga di namakan 'big buang'.
Dan ..... Kita akan dapat menyaksikan lagi episod2 dengan lebih rancak dan lebih meriah lagi di masa2 mendatang.. Ini kerana bangsa kita memang tidak pernah serik ...dan tidak akan bertindak untuk melanggar adat yang berprinsipkan 'harta dan wang ringgit'..... kerana bagi bangsa kita ... wang adalah segala2nya .... (tak percaya ... tanyalah ahli2 politik). Pepatah tidak lagi bersandarkan "Biar mati anak, jangan mati adat"... tetapi pepatah terbaru ..... "Biar mati cucu, jangan mati adat". Cucu yg dimaksudkan tu ialah 'bayi' yang dibuang (dimana kebanyakannya didapati mati akibat mangsa kahwin free (secara sembunyi2) dan hasilnya (bayi) tersebut di buang ..... itulah cucu kepada mak bapak si dara yang price-tagnya pada mulanya begitu tinggi melambung tetapi dgn tiba2 terus merudum flat akibat .... terkahwin secara percuma .... free tanpa keluar belanja pun. Alangkah putih mata si kedua2 mak bapak yang riak dan tamak tu ya?
Baru PADAN MUKA MAK BAPAK ..... RASEKAN........
SEBENARNYA SIAPA YANG BERTANGGUNGJAWAB MELETAKKAN TANDA HARGA DALAM 'HANTARAN BELANJA KAHWIN' ANAK DARA MEREKA?
SIAPA YANG MENJUAL PUKI ANAK DARA MEREKA?
BUKAN KA MAK BAPAK?

SEBENARNYA MAK BAPAK LAH YANG MENJUAL PUKI ANAK DARA MEREKA SECARA TAK DI SEDARI.


JADI...... SIAPAKAH YANG BERSALAH DALAM PERKARA INI?

MAK BAPAK ORANG2 MELAYU JUGAK YANG MENJADI PUNCANYA DALAM PERKARA INI!!!!!!



pendapat & pandangan,
Siti Nurbayiah

No comments:

Post a Comment